SILAT
PENDAHULUAN
“Dan bersiap sedialah untuk (menentang) mereka
(musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dari
(pasukan-pasukan) berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan
(persediaan) itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari
mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedang Allah mengetahuinya.”
Mafhum Surah Al-Anfal ayat
60.
·
Silat adalah salah satu seni beladiri Nusantara
Melayu yang terkenal diseluruh dunia. Ia setanding dan mungkin lebih hebat dari
seni beladiri seperti muay thai ,karate , wushu , silambam dan senibela diri
yang lain. Silat juga dikatakan telah wujud berpuluh ribu tahun dahulu di tanah
melayu dan nusantara. Mengikut pandangan guru-guru tua, Silat berasal daripada
kata ilat, elat, elak, silap dan kilas yakni menggambarkan pengamal seni
beladiri Melayu sebagai pakar mengelat dalam mengelak serangan dan mengaburi
mata lawan.
·
Matlamatnya, membeladiri dari segi zahir dan
batin dari serangan musuh yang nampak dan tidak nampak.
·
Antara senjata-senjata Melayu lama yang
sering digunakan oleh pesilat adalah seperti keris, badik, kerambit, parang, pedang, lading,
Tumbuk Lada, tekpi, tongkat, tembong dan sundang.
·
Bagi silat yang tidak menggunakan senjata,
pengajaran akan menumpukan perhatian kepada pertempuran tangan kosong (tanpa
senjata).
·
Kebiasaannya seseorang penuntut atau murid
baru akan ditumpukan kepada kemahiran tempur tangan kosong sebelum diajar
bermain senjata. Bagi sesetengah aliran, hanya murid yang diiktiraf
berkemahiran dan mempunyai adab keperibadian yang tinggi dibenarkan mempelajari
kemahiran senjata, terutama bagi yang mempunyai senjata yang dianggap senjata
'rasmi' bagi aliran itu.
·
Pergerakan silat terbahagi kepada bunga
(pergerakan seolah-olah tarian, digelar juga seni atau tari) dan buah (pukulan
atau buah pukul). Bagi mereka yang tidak pernah melihat seni pertahanan diri
ini, mungkin ia kelihatan seperti sejenis tarian. Namun terdapat aliran yang
hanya mempunyai buah seperti Silat Cekak dan Buah Bentayan.
·
Seni tari yang halus ini memungkinkan ia
digunakan sebagai persembahan dalam sesuatu majlis keramaian, malah hampir
setiap aliran mempunyai 'tari sembah' termasuklah aliran yang tidak mempunyai
bunga. Tari sembah ini dipersembahkan untuk memperkenalkan diri dan aliran yang
diwakili/dipelajari.
·
Dalam situasi pergaduhan, permulaan langkah
dari tari sembah atau sejurus dari bunga yang diperlihatkan membolehkan pesilat
mengenali rakan sealiran dan memungkinkan situasi berakhir dengan damai dan
bermaaf-maafan.
·
Adalah menjadi ungkapan yang terkenal dan
biasa disebut oleh guru-guru silat bahawa bunga silat mempunyai seribu satu
muslihat. Selain daripada kelihatan mengelirukan (seolah-olah menari) dan
sebab-sebab di atas, bunga juga digunakan untuk memberi masa dan ruang kepada
lawan untuk menghulurkan salam perdamaian (ini dapat dilihat dalam kebanyakan
bunga yang kelihatan seperti menghulur salam), menyembunyikan buah dan sudut
serangan dan mengacah serta mengumpan lawan (kadangkala sehingga sengaja
menunjukkan bahagian tubuh tertentu bagi diserang untuk memerangkap musuh).
·
Silat Gayung terkenal dengan pergerakan
bunga yang cantik dan istilah 'melilit'. Pesilat aliran ini akan sengaja
memberi ruang dan isyarat kepada musuh untuk menyerang atau cuba melepaskan
diri, di mana semakin musuh itu menyerang setelah termasuk perangkap kuncian,
maka semakin ketat mereka akan 'terbelit' dalam kuncian pesilat aliran ini.
·
Silat juga terkenal sebagai sistem pertahanan
diri yang banyak menggunakan kuncian, sama ada kunci urat saraf atau anggota
tubuh. Istilah 'kunci mati' adalah sinonim dengan silat.
GAYUNG
·
Perkataan ‘Gayung’ secara umumnya digunakan
oleh masyarakat Melayu di daerah utara semenanjung Tanah Melayu. Perkataan
Gayung secara khususnya bermaksud amalan kerohanian yang terdapat dalalm silat.
Perkataan ‘Pencak’ lebih lumrah digunakan di Indonesia khusunya pada
masyarakat Tanah Jawa. Dipercayai bahawa pencak adalah daripada perkataan Panca
atau Manca dalam sebutan orang Melayu Minangkabau yang membawa makna pelajaran
silat Langkah.
·
Teknik Langkah sembilan dan Gelombang Dua
belas membolehkan silat menjadi satu permainan tempur yang didalamnya terdapat
serang dan beladiri samada dengan senjata atau tanpa senjata. Perkataan ‘Kali
atau Basilat’ digunakan oleh masyarakat Melayu Filipina yang mengembangkan
kemahiran senjata tongkat dari kayu atau rotan.
ISTILAH SILAT
·
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (Tengku
Iskandar 1970) memberikan makna silat ialah sejenis permainan dengan
menggunakan ketangkasan dan mempertahankan diri, maksudnya ialah sejenis
permainan atau sukan tradisi yang mempertarungkan dua orang pesilat yang mahir
dalam ilmu bela diri sama ada menggunakan senjata atau tanpa senjata.
·
Permainan tersebut untuk tujuan persembahan
ataupun memilih pesilat yang terbaik. maka permainan silat atau sukan tradisi
rakyat memerlukan kemahiran dan ketangkasan fizikal dan mental. Permainan ini
diadakan di masa singgang, bertamat silat, majlis rasmi, nikah kawin atau
kenduri kendara makan pulut yang diiringi dengan gendang bersilat. Permainan
silat ini kerap dihubungkan dengan nama Silat Pulut atau Gayung Pulut kerana
setiap pemain akan diberi cenderahati iaitu bunga telur yang disertakan sekepal
pulut.
·
Maknanya antara lain perkataan silat lebih
dikenali dalam sosio budaya Melayu sebagai permainan tradisi rakyat, iaitu
permainan yang dapat mengekalkan ilmu kepahlawanan atau seni perang Melayu
dalam bentuk seni rakyat. Maka persembahan permainan silat atau pertandingan
silat kerap diiringi paluan pergendangan silat yang kini dikenali sebagai Muzik
Silat Baku Malaysia.
·
Penjajah barat seperti Inggeris misalnya
telah memperkenalkan sistem pertahanan barat dengan menubuhkan mata-mata
(polis) dan askar sepoi bagi menangani keselamatan negara yang ketika itu dan
membuang silat dari istana mendapat tentangan daripada bekas-bekas pejuang
Melayu. dari itu, guru-guru silat amat berhati-hati menampilkan silat dalam
masyarakat kerana penjajah mempunyai penafsiran dan pengalaman dalam perang
menghadapi pahlawan silat Melayu.
·
Dalam masyarakat Melayu tradisi institusi pengajian
silat dan pengajian pondok amat besar
sumbangannya dari aspek pembinaan jasmani dan rohani atau pembentukan ilmu dan
kehidupan dunia dan akhirat. Gabungan institusi gelanggang bangsal dan pondok
telah membentuk masyarakat Melayu tradisi yang serba kekurangan dapat
mempertahankan nilai diri, budaya dan agamanya dari pengaruh penjajah yang
silih berganti. Pendidikan cara hidup pendekar silat yang seimbang dari aspek
ilmu, amal dan kemahiran silat dapat membentuk kesempurnaan hidup atau insan.
·
Pendidikan silat terus menghadapi
transformasi pada peranan dan makna sosio budaya Melayu sesuai dengan masa dan
keperluan masyarakatmya. Pendidikan silat menumpukan kepada pembangunan manusia
dari luaran dan dalaman yang dapat membentuk masyarakat berdisiplin, berakhlak,
kendiri, ikhsan, patriotisme, satria, jati diri dan kewarganegaraan yang boleh
menyumbang kepada pembangunan pemikiran dan tenaga bangsa, agama dan negara.
·
Silat kembali ke pangkuan masyarakat dan
menumpukan pendidikan insan dan kemahiran mempertahankan diri tanpa senjata
atau menggunakan tulang empat kerat untuk menghadapi lawan tanpa senjata atau
bersenjata. Silat hanya meneruskan latihan kemahiran menggunakan senjata
senjata tradisi seperti keris, pedang, golok, kerambit, lading, kelawang,
tongkat dan sebagainya.
·
Bagi silat, senjata adalah alat yang boleh disesuaikan
dengan keadaan dan keperluan. Ramai anak muda yang pandai bersilat menyertai
pasukan polis dan askar Melayu. Disana mereka masih dapat berbakti kepada
negara, Di mana sahaja mereka berada, ilmu silat dijadikan ilmu dalaman yang
dapat membantu mereka menjadi pegawai dan pekerja yang baik serta produktif.
·
Apa yang penting kepada silat ialah siapa
yang berada di belakang senjata atau memegang tugas. maka pendidikan sifat
mengajar secara langsung atau tidak langsung memiliki pelbagai ilmu lain seperti
ilmu firasat, pertolongan cemas, petua, adat sosial, psikologi, pemakanan,
politik, sains, sejarah, agama, budaya, kenegaraan, kerohanian dan sebagainya
atau ringkasnya ilmu dunia dan akhirat.
·
Tujuannya untuk melahirkan insan yang
seimbang. Dengan sebab itu, penuntut silat diamanahkan untuk menjaga ilmu jagan
sampai ke tangan mereka yang tidak bertanggungjawab, hendaklah mengamalkan ilmu
dengan yakin dan menggunakan atau meletakkan ilmu di tempat yang betul.
PELBAGAI NAMA SILAT
·
Silat menjadi amalan penting kepada rumpun Melayu
yang menghuni Kepulauan melayu Nusantara dalam ruang yang luas. Warisan pusaka
bangsa itu menamakan silat sebagai pengenalan rumpun atau puak masing-masing
seperti Silat Minangkabau untuk Melayu Minangkabau, Silat Jawa di Tanah Jawa.
·
Silat Kurinci di Kurinci. Silat Boyan di
Boyan. Silat Sunda di Sunda dan sebagainya. Apabila disebut Silat Melayu secara
umumnya merujuk kepada silat yang terdapat dalam masyarakat Melayu di
Semenanjung Tanah Melayu yang disebut Silat Melayu yakni silat tempatan atau
seni silat Melayu tradisi Semenanjung Tanah Melayu.
·
Lebih jelas lagi dalam setiap rumpun silat
telah terdapat pecahan kepada beberapa kumpulan atau perguruan.
·
Misalnya dalam Silat Minangkabau terdapat
Silat Teralak, Silat Lintau, Silat Kumango, Silat Semilajadi, SIlat Kota Lima
Puluh, Taram dan sebagainya.
·
Dalam Silat Jawa terdapat Cemende,
Syahbandar, Ciancur, Kuningan, Panglipur dan sebagainay.
·
Demikian juga dengan Silat Melayu terdapat
nama-nama seperti Silat Fatani, Silat Jawi, Silat Bunga, Silat Tari, Silat
Melayu Asli, Silat Harimau dan sebagainya. walaupun berbagai nama, ke semua
kumpulan atau penguruan tersebut mengajar silat.
·
Perkatan silat lebih awal digunakan
berbanding dengan gabungan seperti pencak silat iaitu menggabungkan dua
perkataan iaitu ‘pencak’ dan ’silat’. Gabungan perkataan pencak silat untuk
menggabungkan sifat rumpun Melayu Minangkabau, Aceh, Palembang, Riau dan
sebagainya dan rumpun Jawa dari pencak Sunda, Bali, Lombok dan sebagainya yang
terdapat dalam wilayah Indonesia. Kemudian diistilahkan sebagai seni bela diri
bangsa Indonesia sama yang berada di Indonesia atau
diluar Indonesia. Istilah pencak silat tidak termasuk Silat Melayu di
Semenanjung Tanah Melayu, di Malaysia dari yang serumpun dan sebenih dengannya.
Silat Melayu inilah yang disebut ini sebagai Silat Malaysia yakni silat
asli di Malaysia.
·
Seni Melayu adalah berasal daripada
masyarakat Melayu, khususnya di bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu dan
masyarakat Melayu di beberapa buah negara dan daerah bersempadan denganya.
Pelangkauan ruang Silat Melayu berlaku sebelum wujud persempadanan negara
seperti sekarang ini. Masyarakat Melayu di daerah tersebut mempunyai hubungan
tali darah atau persaudaraan dengan masyarakat Melayu Patani, Kemboja, Champa,
Acheh, Sumatera dan sebagainya.
·
Masyarakat Melayu tersebut pernah menempa
kecemerlangan sebgai kuasa kerajaan Melayu tradisi di rantau ini. Kekuasaan
Kerajaan Siam di atas Kerajaan Melayu Fatani yang berada di utara
Semenanjung telah diakui British dalam Perjanjian Burney 1826 (Nik Anuar Mahmud
2006). Dapat disimpulkan bahawa masyarakat Melayu di Semenanjung Tanah Melayu
memang mempunyai silat aslinya sendiri. Maka silat inilah yang dikenali sebagai
Silat Melayu.
·
Bagi melihat kebenaran kewujudan Silat
Melayu dipaparkan pandangan beberapa orang pengkaji dan penulis silat. Daripada
sumber tersebut dapatlah Silat Melayu diperkukuhkan lagi. Diantaranya adalah
seperti berikut.
SEJARAH SILAT MELAYU
·
Abd. Rahman Ismail (Edisi: Seni SIlat
Melayu. USM:2005 hal 188) menjelaskan bahawa silat pernah berperanan membentuk
angkatan pertahanan negara sejak kerajaan Melayu Langkasuka, Gangga Negara,
Champa, Kemboja, Fatani, Beruas, Minagkabau, Srivijaya, Majapahit, Melaka dan
lain-lain negeri didalam Kepulauan Melayu, Nusantara.
·
Tambah beliau lagi, silat wujud dalam
masyarakat Melayu Champa/Vietnam sekitar 2000 tahun dahulu dengan penemuan
keris tembaga didaerah tersebut dan lukisan di Candi Borobudur di Tanah Jawa.
Panglima Champa kerap mendapat tempat dan dimuliakan oelh raja-raja Melayu
kerana memiliki pengetahuan dalam silat dan mahir dalam ilmu perang. Beliau
dapat memperlihatkan dari aspek pengkajian akademik bahawa silat telah kukuh
dalam masyarakat Melayu sejak 2000 tahun. Kerajaan Kemboja (Funan) dan Champa
merupakan dua kerajaan yang berjiran dalam kelompok dan zaman yang sama. Tetapi
di abad yang sama, kerajaan Champa yang berjiran dengan China kerap
berperang tanpa mahu tunduk kepada China.
·
Menurut beliau lagi, silat pernah diletakkan
di bawah perlindungan istana untuk membentuk angkatan perang raja. Raja-raja
Melayu mengalakkan putera dan anak-anak pembesar mempelajari silat dan
ilmu-ilmu lain yang sehubungan dengan keperluan perang. Pendekar yang handal
diangkat mengepalai angkatan perang dan mendapat kurnia dan darjat daripada
raja.
·
Di dalam Sejarah Melayu (A Samad Ahmad:
1996. hal 75) ada menceritakan Sultan Muhammad Shah telah memilih seorang
pegawai Champa sebagai pegawai kanan kerana orang Champa memiliki kemahiran dan
pengetahuan dalam pemerintahan negeri.
·
Sehinggalah kurun ke 19, sejarah telah
memperlihatkan pendidikan silat terus berkembang dan berjaya mewujud pemimpin
perang Melayu penentang penjajah sepeti Mat Kilau, dato’ Bahaman, Dato’ Sago,
Tok Janggut, Raja Haji, Mat Salleh dan sebagainya.
·
Zaman komunis ditemukan tokoh seperti Kiai
Salleh, Kiai Osman, Kiai Shamsuddin. Hj Abbas dan sebagainya. Maknanya silat
tidak ketandusan pemimpin yang terus memugar dan menanam semangat cintakan
tanah air dan berjuang hingga ke titis darah yang terakhir. Di atas adalah
antara beberapa nama yang tercatat dalam sejarah yang berjuang secara ikhlas
kepada negara. Kehebatan mereka mempunyai sejarah dan hubungan rapat dengan ilmu
persilatan di samping ilmu-ilmu lain yang membolehkan mereka menjadi pemimpin
yang berkesan.
·
Silat bukan sahaja merupakan satu keperluan
untuk mempertahankan diri, tetapi silat merupakan lambang keperibadian bengsa
dan seni budaya Melayu yang sudah sebati dalam jatuh bangun kerajaan melayu
sepanjang zaman dan bersama-sama mengecapi pahit manis memperjuangkan dan
menegakkan kedaulatan bangsa Melayu.
·
Sepanjang pemerintahan Inggeris di Tanah
Melayu silat terus dipinggirkan dalam pendidikan di sekolah Melayu. Silat tidak
mendapat tempat dan disusun menjadi mata pelajaran sebagaimana ilmu-ilmu lain
seperti pelajaran senaman, tarian, nyanyian, pertukangan selain ilmu kesihatan,
ilmu bumi, sejarah, bahasa inggeris, bahasa melayu dan kira-kira. Sehinggalah ke
hari ini silat terus terpinggir dari kurikulum pendidikan negara dan hanya
diterima sebagai kokurikulum pakaian seragam setaraf dengan seni mempertahankan
diri dari luar negara. Bagaimana pun silat terus disampaikan kepada masyarakat
melalui pendidikan silat gelanggang bangsal yang dilakukan oleh guru-guru
silat.
SILAT SELEPAS MERDEKA
·
Selepas merdeka (1957) terdapat ratusan
aliran Perguruan Silat di Malaysia. Pemerintah di Malaysia telah mengarahkan
pengamal silat mewujudkan persatuan silat dan didaftarkan atas tujuan untuk
membina, meyusun dan pengurusan silat yang lebih baik. Saranan tersebut
disambut baik, maka beberapa kumpulan silat telah didaftarkan. Di sinilah
bermulanya wujud pelbagai nama aliran penguruan silat kerana setiap pendaftar
mestilah mempunyai nama kumpulan masing-masing.
·
Pada tahun 1978 Kementerian Kebudayaan,
Belia dan Sukan Malaysia ketika itu berusaha untuk mewujudkan satu badan atau
gabungan peringkat negara yang boleh membangunkan silat secara lebih berkesan,
maka wujudlah Majlis Seni Silat Malaysia (1983). Kemudiannya ditukar kepada
nama baru iaitu Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia atau Pesaka Malaysia,
dan lulus pendaftarannya pada 1986. Pesaka Malaysia telah dianggotai
oleh empat anggota bertaraf badan pendiri Pesaka Malaysia iaitu Seni
Gayung Fatani Malaysia, Silat Seni Gayung Malaysia, Silat
Lincah Malaysia dan Silat Cekak Malaysia. Lain-lain perguruan
silat menjadi anggota PESAKA Negeri yang diwujudkan di setiap negeri
di Malaysia. Bermakna seluruh silat telah bersatu di bawah
Pesaka Malaysia.
PERSEKUTUAN PENCAK SILAT ANTARABANGSA
·
Pada tahun 1979 satu sidang diadakan
di Jakarta untuk membentuk Federasi Pencak Silat Internasional yang
kemudian dikenali dengan Persekutuan Silat Antarabangsa. Cadangan tersebut
telah diajukan oleh Ikatan Pencak Silat Indonesia (IPSI) kerana melihatkan aliran
pencak silat telah berkembang di Nusantara dan beberapa negara dunia.
maka Indonesia, Malaysia, Brunei dan Singapura dinobatkan
sebagai negara pendiri Persilat. Bagi merapatkan hubungan antara pengamal
pencak silat, maka diwujudkan sukan pencak silat yang dikenali sebagai
‘Pertandingan Pencak Silat’ (Maryon R.S 1972).
·
Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa
(Persilat) telah dapat mengembangkan pencak silat di beberapa buah negara dunia
dengan melaksanakan pelbagai aktiviti. Antaranya pertandingan pencak silat
diperingkat Kejuaraan Pencak Silat Sedunia, Sukan Sea, Kejuaraan
Pencak Silat Eropah dan sebagainya.
·
Pertandingan pencak silat dapat mengukuhkan
dan mengembangkan pencak silat diperingkat antarabangsa. Kerjasama yang padu
daripada pengamal pencak silat di negara-negara pendiri pencak silat dapat
mengukuhkan seni bela diri pencak silat. Usaha murni ini telah menjadikan
masyarakat dunia mengenali silat.
·
Bagi mengatasi beberapa masalah yang timbul
dalam pertandingan pencak silat seperti kemahiran atlit menguasai pencak silat,
perwasitan, pernilaian, perantaran, teknikal dan sebagainya, Persilat dengan
persetujuan anggotanya telah membukukan beberapa kategori pertandingan pencak
silat dan menjadikan silat sebagai rujukan ilmu dan maklumat.
·
Masalah berpunca daripada perguruan silat
mengamalkan kaedah pengajaran pencak silat cara masing-masing yang tidak
seragam dan berbeza-beza, memberi kesan yang negatif terhadap pertandingan
silat. Pengamal pencak silat di negara bukan asal pencak silat yang baru mengenal
ilmu dan budaya pencak silat misalnya telah menghadapi masalah menguasai dan
bersaing dengan peserta negara asal silat. Tindakan Persilat ialah seperti yang
disebutkan di atas iaitu membakukan dan membentuk pergerakan yang seragam dalam
Kategori Tanding dipermudahkan peraturannya agar membolehkan sukan pencak silat
ini diikuti oleh atlit pencak silat dari negara bukan asal pencak silat. Hasilnya
amat baik, atlit pencak silat dari negara-negara bukan pencak silat telah
memperlihatkan kemajuan dan berjaya menguasai pertandingan pencak silat.
·
Melalui Persilat dan anggotanya usaha pengukuhan
dari semua aspek silat telah dilakukan
dengan baik seperti penggunaan istilah, menyeragamkan gerak, kaedah dan rupa
pencak silat, kepakaran, tertentuan dan ketetapan rujukan ilmu dan maklumat
adalah dari pencak silat.
·
Seluruh pengamal dan anggota Pesilat terus
berusaha dengan bantuan kerajaan di negara-negara berkenaan agar dapat
melaksanakan cita-cita membangunkan silat. Perkembangan pencak silat seiring
dengan perkembangan Silat Melayu yang lebih dikenali sebagai silat.
·
Mewujudan Persilat telah memenuhi hasrat
pengamal pencak silat untuk memartabatkan Pencak Silat di peringkat
antarabangsa. Oleh sebab penyataan hak kedaulatan sesuatu bangsa dan negara,
khususnya kepada pencak silat diiktiraf sebagai seni
beladiri Indonesia(Rayon R :1972, Ki Moh. Djomeli :1982, Uyuh Suwanda :
1979. R. Asikin : 1975 atau Waryono O. 2000).
MANFAAT BELAJAR SILAT
·
Penting bagi para remaja yang sedang
mengalami perubahan jasmani dan rohani yang pesat, bahkan bagi semua golongan
usia termasuk orang-orang tua, belajar silat mendatangkan manfaat yang besar,
untuk mempertahankan diri, Maruah agama, bangsa dan tanah air serta memelihara
kesihatan dan kesegaran jasmani.
·
Demikian pula dalam penggunaan dan
penerapannya, silat tidak selalu digunakan untuk menjaga diri dalam suatu
perkelahian, karena di zaman sekarang tidak semua orang suka berkelahi. Akan
tetapi silat berguna pula untuk hal-hal yang berhubungan dengan kehidupan kita
sehari-hari di rumah. Contohnya : Apabila seseorang menguasai silat, dia tidak
akan terjatuh dengan parah bila tergelincir. Mungkin saja kita terjatuh, akan
tetapi kerana refleks hasil latihan sehari-hari, kita mampu menolong diri
sendiri pada saat yang tepat.
SILAT SEBAGAI OLAHRAGA
·
Sebagai salah satu cabang olahraga pada
umumnya dan beladiri khususnya, beladiri silat merupakan rangkaian dari
gerakan-gerakan badan menurut sistem dan kaedah tertentu sebagai salah satu cara
terbaik untuk memelihara kesihatan jasmani. Dengan melakukan teknik tertentu,
selain gerakan pemanasan pada umumnya yang ada pada tiap cabang olahraga, silat
melatih otot-otot.
·
Silat melatih seseorang menjadi lebih peka
pendengaran dan lebih awas penglihatan. Selanjutnya, dengan gerakan dan
teknik-teknik tertentu pula kita mampu melatih otot-otot leher serta anggota
tubuh.
·
Untuk menguatkan organ dalaman tubuh kita,
termasuk bagaimana cara menambah kesihatan jantung dan paru-paru dengan latihan
pernafasan.
Tentu
saja hal ini dilatih secara bertahap, tetapi semakin meningkat.
·
Dalam silat ada tahap-tahap tertentu, di
mana diajarkan hal-hal yang berhubungan dengan pernafasan tersebut.
·
Pengertian tentang latihan-latihan yang
dapat menguatkan otot-otot, janganlah diertikan sebagai latihan untuk
membesarkan otot. Otot yang kuat tidaklah berarti sama dengan otot yang besar,
atau sebaliknya, otot yang besar tiada bermakna mengandung tenaga besar dan
kuat.
·
Teknik-teknik tertentu di dalam beladiri
silat yang melatih kecepatan dan kelincahan tubuh, jarang sekali membuat otot
seseorang menjadi bertonjolan. Bahkan, makin sempurna dan tinggi teknik silat
seseorang (termasuk ilmu pernafasan nya), makin sulit orang awam mengenalpasti
sebagai seorang yang ber “isi”.
SILAT SEBAGAI SENI BELADIRI YANG
BERMUTU
·
Pengertian seni beladiri di sini jangan
disamakan dengan seni tari. Walau pun antara keduanya ada persamaan, yakni
sama-sama mengandung unsur keindahan gerak dari seluruh tubuh yang harmonis.
·
Kesenian itu menggugah kehalusan dan
kepekaan jiwa seseorang. Lalu di manakah letak seninya Silat? Dalam silat yang
berseni bukan saja kerana segi miripnya kepada Tarian, akan tetapi dilihat dari
segi harmonisnya gerakan-gerakan silat itu sendiri.
·
Keselarasan gerakan tubuh dan anggota tubuh
pesilat yang menyentuh hati si penonton, menimbulkan rasa kagum orang yang
memandang.
·
Hal ini dapat dilihat para rangkaian gerak
yang disebut dengan LANGKAH atau JURUS dalam Pencak Silat dan Karate (Kata).
Jadi, bukan saja kehalusan geraknya yang
dianggap seni, melainkan juga saat pesilat mengerahkan tenaganya ketika ia menampilkan
kelincahan dan ketangkasannya.
·
Bagaimana ia menyesuaikan irama
gerakan-gerakannya, seperti :
bagaimana
ia memperlambat gerakan-gerakannya pada saat ia melakukan “tari” tertentu,
bagaimana ia mempercepat gerakan-gerakannya waktu ia menyerang dengan tangan
dan kakinya, serta bagaimana pula ia memperagakan gerakan- gerakan menghindar
dengan lincah dan ringan.
·
Dalam Seni Silat kelihatan adanya
penggabungan seni tari daerah atau asal masing-masing dengan tipu-tipu Pencak
Silat, sehingga kita lihat “Gaya Pembukaan” tadi agak mirip dengan
tarian-tarian daerah tertentu.
·
Penyamaran beladiri silat ke dalam seni tari
daerah, merupakan suatu usaha para Pendekar di zaman penjajahan untuk
melestarikan beladiri silat yang diwarisi dari para guru dan leluhur tanah airnya.
·
Manakah yang disebut “Gerak” atau “Bunga”
itu? Kedua istilah itu merupakan rangkaian gerakan-gerakan beladiri yang
disusun sesuai dengan aturan dari aliran atau perguruan silat yang menyusunnya.
·
Di dalamnya tercakup gerakan-gerakan menyerang,
menghindar maupun bersikap sesuai dengan ajaran-ajaran perguruan silat
masing-masing.
· “Seni”
ini bagi setiap orang tidaklah sama keindahannya, sebagaimana tidak setiap
orang punya penghargaan yang sama terhadap lagu-lagu klasik, pop, rap atau
dangdut misalnya.
SILAT SEBAGAI ALAT BELA DIRI
SILAT SEBAGAI ALAT BELA DIRI
·
Silat sebagai alat bela diri merupakan
pengetahuan yang sangat penting. Silat tidak terbatas, baik dalam melakukan
serangan, maupun tangkisan. Dari kepala, bahu, siku, lengan, tapak tangan, jari
tangan, punggung, pinggang, pinggul, paha, lutut, tulang kering, mata kaki,
tumit, jari kaki semuanya mendapat jatah latihan secara khusus.
·
Dari ujung kepala sampai dengan ujung kaki
dapat digunakan sebagai senjata terdekat dan ampuh. Menurut para ahli, air liur
dan rambut pun boleh dipakai sebagai alat bela diri yang efektif.
Silat berusaha memenuhi tuntutan :
·
“Menyerang semaksima mungkin dengan risiko
sekecil mungkin bagi diri sendiri” . Singkatnya, dengan apa yang ada kita
gunakan untuk membela diri, jadi harus praktikal dan mudah !
SENJATA SILAT
·
Seorang pesilat diajar dan dilatih
menggunakan senjata. Ia harus mengerti sifat-sifat senjata yang paling
sederhana, seperti : Pisau, Pedang, Golok dan Tongkat.
·
Kemudian ia pun diberi pengetahuan tentang
senjata-senjata lain. Dari sinilah seorang pesilat mengembangkan pengetahuannya
tentang senjata. Mana yang sesuai buat dirinya, serta benda-benda apa saja yang
dapat digunakan sebagai senjata saat ia terdesak. Contoh benda-benda yang dapat
digunakan sebagai senjata, adalah tas, pasir, penggaris, pensil, sapu tangan,
ikat pinggang, bahkan baju atau jacket pun atau buku dapat dipergunakan sebagai
senjata “rahsia”.
SILAT SEBAGAI ILMU UNTUK BELAJAR
MENGUASAI DIRI
·
Umumnya, ilmu beladiri yang baik, mendidik
murid-muridnya sanggup menguasai diri, menguasai emosinya. Demikian pula silat.
·
Tak heranlah kita membaca atau mendengar
ungkapan “Kalahkan dulu dirimu, sebelum mengalahkan orang lain” atau motto dari
beladiri Kempo “Kasih sayang tanpa kekuatan adalah kelemahan, kekuatan tanpa
kasih sayang adalah kezaliman”.
·
Semua itu menunjukkan pentingnya belajar
menguasai diri. Pesilat dilarang untuk bertindak sewenang-wenang. Secara
bertahap ia dilatih menguasai hawa nafsunya, karena memang yang paling sulit
adalah bagaimana mengajar seseorang mampu menguasai dirinya.
·
Pesilat yang baik, harus sanggup mengalah
kepada lawannya yang nyata-nyata jauh lebih unggul baik teknik dan prestasinya.
Ia pantang melayani nafsunya untuk menang dengan berlaku curang! Ia harus
berani mengakui kelebihan lawan dan melihat kekurangan dirinya.
·
Sifat-sifat baik yang diperolehnya dalam
mempelajari beladiri silat, diharapkan tidak hanya berlaku di perguruannya
saja, melainkan harus dapat diterapkan dalam kehidupan sehari-hari. Semua itu
membentuk rasa percaya diri yang tebal dan kepribadian kuat, sehingga segala
tekanan dari luar dapat dihadapinya dengan tabah, rendah hati dan damai.
·
Seorang ahli beladiri yang baik memiliki
perasaan yang halus dan rasa perikemanusiaan tinggi. Ia tidak enggan untuk
memaafkan seseorang yang telah mengakui dan menyedari kesalahannya.
SILAT SEBAGAI SENI UNTUK MENGASAH
KECERDASAN
·
Di sekolah dasar kita diajar
berhitung/matematik, di sekolah menengah kita dilatih untuk berpikir lebih
kritis, kemudian di perguruan tinggi kita diajar dan dilatih tentang
hubungan-hubungan dalam suatu sistem/keseluruhan.
·
Dalam belajar Silat, kita pun diajar dan
dilatih berpikir kritis. Tetapi dengan cara yang khas silat. Kita harus memperhitungkan
secara matang gerak-geri lawan dan menjawab serangan lawan dengan reaksi yang
cepat dan tepat. Sebab bila kita terlambat sedikit saja, akan fatal akibatnya
bagi kita.
·
Ada beberapa persamaan antara belajar
ilmu gaya dan belajar silat. Dalam silat kita memiliki rumusan
formula tertentu untuk menghindar, menyerang atau membalas suatu serangan,
sehingga gerakan kita menjadi efektif dan efisien.
·
Ada ketikanya dalam ilmu gaya dan
gerak yang dapat diterapkan dalam ilmu silat. Misalnya, bagaimana kita
dapat menghindari serangan berupa pukulan dan tendangan yang lintasannya
seperti lingkaran, sehingga kita berada di luar garis singgung lingkaran
tersebut. Atau bagaimana kita menghindari serangan yang lintasannya lurus,
yakni dengan bergerak sedikit ke samping dengan cara apa pun, sehingga serangan
itu berlalu tanpa kita mengeluarkan tenaga banyak.
·
Pengertian-pengertian ilmiah sebeginilah
yang membuat ilmu beladiri silat menjadi menarik untuk dipelajari dan diselami,
sebab Ilmu Silat sekaligus mengasah kecerdasan kita
Sekian.
Kompilasi DR IZHAM NAYAN.
No comments:
Post a Comment